Program kvality a bezpečí poskytovaných služeb
Obecný Program kvality a Bezpečí JEN
Nemocnice AGEL Jeseník, a.s. (dále jen „JEN“) se systematicky zabývá sledováním kvality zdravotní péče.
Dlouhodobě si stanovila jako své hlavní principy programu zvyšování kvality:
- orientaci na pacienta a jeho bezpečí,
- orientaci na kvalitu a efektivní vynakládání prostředků na zdravotní péči,
- orientaci na spolupráci v oblasti zdravotnictví,
- orientaci na vzdělávání,
- orientaci na spokojené pacienty i zaměstnance.
Hlavními cíli programu kvality a bezpečí jsou:
- poskytovat kvalitní a bezpečnou péči s eliminací rizik,
- naplňovat požadavky Resortních bezpečnostních cílů a zajistit tak vyšší bezpečnost
při poskytování zdravotních služeb, - naplňovat požadavky na interní systém hodnocení kvality a bezpečí ve smyslu ustanovení
§ 47 odst. 3, písm. b) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, resp. minimální požadavky podle Věstníku Ministerstva zdravotnictví, - naplňovat požadavky minimálních standardů externího hodnocení kvality a bezpečí,
- nastavit funkční podmínky pro efektivní spolupráci mezi zdravotnickými i nezdravotnickými pracovišti,
- posilovat komunikaci a spolupráci mezi jednotlivými pracovišti zejména interdisciplinárním přístupem k řešení problémů.
Jedním z nástrojů pro zvyšování kvality a bezpečí je kontrolní a dohlídková, tzv. auditní činnost.Ta je ve společnosti JEN řízena organizačními celky, týmy a osobami se stanovenými odpovědnostmi a působností v oblasti kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb. Tým interních auditorů JEN je vytvořen z řad zaměstnanců. Tento tým provádí interní audity na všech zdravotnických i nezdravotnických pracovištích, napříč všemi činnostmi.
Stanovené organizační celky, týmy a odpovědné osoby realizují program kvality a bezpečí, podílí se na sběru a analýze dat, stanovování preventivních a nápravných opatření a spolupracují s orgány externího hodnocení kvality a bezpečí.
Kontaktní osobou v oblasti kvality a bezpečí poskytovaných služeb v JEN je Manažer kvality JEN:
Věra Kocianová
Kontakt: 604 501 087, e-mail: vera.kocianova.st@jen.agel.cz
Realizace Programu
Interní audity
Dle schváleného Plánu auditů a kontrol probíhají plánované i neplánované interní audity, které na základě stanovených kritérií posuzují shodu s vnitřními předpisy a požadavky právních předpisů. Je to jeden z významných nástrojů pro získání zpětné vazby a předávání zkušeností. Závěry z auditů i kontrol jsou podkladem pro zvyšování kvality péče a bezpečí pacientů.
Resortní bezpečnostní cíle
Resortní bezpečnostní cíle, které vychází z Doporučení Rady Evropské unie o bezpečnosti pacientů včetně infekcí spojených se zdravotní péčí a jednotlivých doporučení WHO Světové aliance pro bezpečnost pacientů, byly modifikovány na národní podmínky a jsou vyhlašovány formou doporučených postupů vedoucích ke snížení rizik poškození pacientů i jiných osob v procesu poskytování zdravotní péče.
Z těchto resortních bezpečnostních cílů částečně vycházejí i indikátory kvality JEN. Resortními bezpečnostními cíli jsou:
- Bezpečná identifikace pacientů
- Bezpečnost při používání léčivých přípravků s vyšší mírou rizikovosti
- Prevence záměny pacienta, výkonu a strany při chirurgických výkonech
- Prevence pádů
- Zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče
- Bezpečná komunikace
- Bezpečné předávání pacientů
- Prevence vzniku proleženin/dekubitů u hospitalizovaných pacientů
Dekubity a pády
V JEN je sledován výskyt dekubitů a pádů u pacientů. Metodika šetření a vykazování pádů vychází
z metodiky hlášení nežádoucích událostí. Na základě získaných dat a jejich analýzy dle jednotné metodiky jsou přijímána cílená preventivní a nápravná opatření.
Předcházení infekcí spojených s poskytováním zdravotní péče
Proces předcházení infekcí spojených s poskytováním zdravotní péče je multifaktoriální a týká
se léčebného přístupu, ošetřovatelské péče a dodržování zásad hygienicko-protiepidemického režimu, vychází z Programu prevence a kontroly infekcí. Na základě získaných dat a jejich analýzy jsou na doporučení Epidemiologické sestry JEN přijímána cílená preventivní a nápravná opatření.
Nežádoucí události
Hlášení nežádoucích událostí a jejich šetření se řídí metodikou vydanou vedením společnosti JEN.
JEN má zaveden funkční systém sledování nežádoucích událostí – veškeré nahlášené události jsou analyzovány a řešeny, v definovaných případech jsou vedením nemocnice přijímána cílená preventivní a nápravná opatření s cílem minimalizovat riziko jejich opakovaní a předcházet vzniku dalších.
U závažných nežádoucích událostí je vždy zpracovávána analýza kořenových příčin (Root casue analysis RCA).
Spokojenost pacientů a zaměstnanců
Hodnocení spokojenosti pacientů i zaměstnanců probíhá ve spolupráci s firmou Health Care Institute (HCI). Na základě informací z hodnotících zpráv, jejich výsledků a návrhů jsou na doporučení oddělení řízení kvality vedením nemocnice nebo pracovišť přijímána konkrétní opatření.
Stížnosti
Stížnostní agenda je zpracovávána metodikou vycházející ze zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a vnitřního předpisu společnosti k vyřizování stížností s využitím institutu ombudsmana skupiny AGEL. Konkrétní nápravná opatření jsou přijímána na úrovni Vedoucích zaměstnanců jednotlivých pracovišť nebo vedení společnosti JEN. Doporučení na zavedení systémových preventivních opatření jsou předkládána vedení nemocnice a v případě schválení uvedena do praxe.
Vzdělávání personálu
Vzdělávání personálu je každoročně plánováno nejen na úrovni celé společnosti, ale i individuálně pro jednotlivé pracovníky dle potřeb společnosti JEN.
Specifické indikátory kvality
Společnost JEN stanovuje konkrétní seznam a výběr indikátorů kvality na daný rok, který je určen podle požadavků legislativy, četnosti, míry rizikovosti a k problémům náchylné činnosti, které jsou v přímém vztahu ke kvalitě péče a bezpečí pacientů i personálu v nemocnici JEN. Dále jednotlivá klinická pracoviště sledují specifické indikátory kvality, které vychází z problematiky kvality a bezpečí péče a jsou specifické pro daný obor nebo pracoviště (např. komplikace výkonů, úspěchy léčby apod.).
Bezpečný AGEL
Stejně jako všechna ostatní zdravotnická zařízení skupiny AGEL, je i Nemocnice AGEL Jeseník, a.s. zapojena do programu Bezpečný AGEL dostupném na https://www.agel.cz/bezpecny-agel.html.